Alman endüstriyel efsanesinin sonu mu
5 mins read

Alman endüstriyel efsanesinin sonu mu

“`html

Alman Otomotiv Endüstrisinin Kaderi: Volkswagen’in Dönüşümü

The Conversation’da yayımlanan bir makale, “Alman otomotiv devinin sonu mu geliyor?” başlığıyla dikkat çekiyor. Ekim 2024’te, Volkswagen’in işçi konseyi, şirketin Almanya’daki üç fabrikasını kapatma planlarını kamuoyuna açıkladı. Bu durum, on binlerce çalışanın işini kaybetmesi ve maaşlarda ciddi bir düşüşe neden olabileceği anlamına geliyordu. Ayrıca grup, 30 Ekim tarihinde üçüncü çeyrek net kârının %63,7 oranında azaldığını duyurdu. 200 milyar avrodan fazla borcu bulunan Volkswagen, dünyanın en borçlu halka açık şirketi konumuna yükseldi. Satış ölçümleri düşerken, enerji, iş gücü ve Ar-Ge gibi maliyetler ise katlanarak arttı.

Almanya’nın en büyük endüstriyel işvereni ve kapitalizmin sosyal ortaklık modelinin simgesi olan Volkswagen, bu karmaşık duruma nasıl geldi?

Alman Modelinin Kökleri: Hitlerin Hakimiyeti

Avusturyalı mühendis Ferdinand Porsche, Adolf Hitler’in “halk arabası” talebine yanıt vererek 1937 yılında Volkswagen’i kurdu. Sonuç, 15 milyondan fazla satış rakamına ulaşan ve otomotiv tarihine damga vuran BÖCEK (Beetle) adıyla anılan, sağlam ve ekonomik bir otomobil oldu.

Golf Dönemi

1960’ların sonlarına gelindiğinde, Beetle’ın tasarımındaki sınırlamalar belirginleşti. Şirketin yeniden doğuşu, rakipler Auto Union ve NSU’nun Audi markasıyla birleşmesiyle sağlandı. Bu değişim, önden çekişli araçların tasarlamaktaki uzmanlıklarını beraberinde getirdi ve 1974’te çıkan Golf ile sektörde bir yenilik başlattı.

Das Auto: Kibirin Simgesi

1980’ler ve 1990’larda Volkswagen Grubu genişlemeye devam etti; 1988’de İspanyol Seat’ı, 1991’de Çek Škoda’yı ve 1998’de İngiliz Bentley ile İtalyan Lamborghini’yi bünyesine kattı. Tüm bunlar, şirketin %12 olan pazar payını, 2020 yılına gelindiğinde %25’e çıkardı. 2017 yılındaysa Volkswagen, ilk kez dünyanın en büyük otomobil üreticisi olarak Toyota’yı geride bıraktı ve “Das Auto” (Araba) sloganıyla ulaşmış olduğu zirveyi kutladı. Ancak, felaketin ayak sesleri henüz duyulmamıştı.

Dizelgate Skandalı: Büyük Kayıplar

Olayların seyrini değiştiren durum, 2015 yılında ABD Çevre Koruma Ajansı’nın, Volkswagen’in dizel motorlarının standartları aştığını ortaya koymasıyla başladı. Şirket, 2009’dan beri araçlarının emisyonlarını kontrol edebilmek için “donanım” yazılımı kullandığını kabul etti. Bu, hem yasal sorunlar hem de mali kayıplara yol açarak şirketin hisse fiyatlarının %40 düşmesine neden oldu. 2024 yılı itibarıyla, bu skandalın Volkswagen’e maliyetinin 32 milyar avrodan fazla olduğu tahmin ediliyor.

Elektrikli Araçlara Geçişte Panik

Dizel motorlarının imajı büyük bir şekilde zedelendiği bir dönemde, Volkswagen kendini toparlamak için 2023’te 122 milyar avro değerinde yatırım yaparak elektrikli araçlar konusundaki geçiş sürecini hızlandıracağını duyurdu. Ancak, ilk elektrikli modelleri pazardaki rakipleri karşısında yeterince rekabetçi olamayınca zorlu bir dönem geçirmeye başladı.

Rus Gazı ve Alman Modeli

2000’lerin başından itibaren, Volkswagen Grubu’nun stratejisi büyük ölçüde Rus gazı ile üretim yaparak Çin pazarında Alman kalite anlayışını benimsetmek etrafında şekillenmişti. Ancak, Ukrayna’nın işgali sonrasında uygulanan ambargolar ve Çin’in kendi otomobil endüstrisini geliştirme arzusu bu stratejiyi sarstı.

Çin Pazarında Zorluklar

1970’lerde Volkswagen, Çin’e yatırım yapan ilk Batılı üreticiydi ve yerel pazarda uzun yıllar süren bir liderlik sürdü. Ancak son yıllarda Çin’in kendi otomobil markalarını kullanma yönündeki politikaları, Volkswagen’in kârlılığını olumsuz etkiledi. Audi, geçmişte önemli bir kar kaynağı olmasına rağmen, bu modelin değişimi Volkswagen için zorluklar yarattı.

Aile İçi Mücadeleler: Porsche ve Volkswagen

Volkswagen’deki yönetim değişiklikleri de dikkat çekici. Porsche ailesinin üyeleri, yıllardır Volkswagen’in kontrolü için rekabet içindeydi. Bu rekabet, Porsche’nin Volkswagen’i devralma çabasıyla doruğuna ulaştı ve sonunda Volkswagen’in Porsche’yi devralmasıyla sonuçlandı.

Volkswagen’in Stratejisi ve Yönetim Krizleri

Bu dönüm noktasının merkezi figürü Ferdinand Piëch, Volkswagen Grubu’nun yönetiminde büyük bir etki yarattı. Aile içi kargaşa ve şirketin global ölçekteki hırsları, Volkswagen’ın yönetim kültürünü olumsuz etkiledi.

Gelecek: Zorluklar ve Umutlar

Volkswagen’in geleceğini nasıl şekillendireceği belirsizliğini koruyor. Çin pazarındaki düşüş, elektrikli araçlardaki başarısızlıklar, dizelgate’in geri dönüş etkileri ve devasa borcu, şirketin önünde büyük engeller olarak duruyor. Ancak, Volkswagen’in Almanya için taşıdığı anlam ve önemi, onu ulusal bir efsane haline getirmeye devam ediyor.

Çeviri

“`

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir